Laserowe leczenie żylaków kończyn dolnych - EVLT

Żylaki - czyli niewydolność żylna, powodująca powiększenia żył w kształcie workowatym lub wrzecionowatym - to choroba dotykająca częściej kobiety niż mężczyzn. Zaburzenia doprowadzające do niewydolności żylnej wiążą się z rozwojem reakcji zapalnej, którą dodatkowo mogą nasilać czynniki dziedziczne, otyłość, płeć żeńska, ciąże oraz zawody wymagające długotrwałego przebywania w pozycji stojącej.

Do niedawna, jedyną metodą ich leczenia, jaką mógł zalecić flebolog - lekarz zajmujący się chorobami żylnymi - była operacja wymagająca długotrwałej rekonwalescencji. Obecnie jednak, w przypadku, kiedy flebolog stwierdzi objawy powikłań związanych z chorobami żylnymi, jak owrzodzenia żylne, zespół niespokojnych nóg, pojawiające się uczucia bolesnych lub ociężałych nóg, pojawiające się zmiany zakrzepowo-zatorowe i związane z nimi obrzęki nóg, możliwe jest leczenie żylaków metodą wewnątrznaczyniowej ablacji laserowej - metody wykorzystującej współczesną technikę, która już na drugi dzień po zabiegu pozwala wrócić do normalnej aktywności i pełnej sprawności po kilku dniach, w zależności od indywidualnych możliwości organizmu.

Na czym polega zabieg laserowej ablacji wewnątrznaczyniowej?

W odróżnieniu od skomplikowanych operacji wycinania żylaków, które mógł dotychczas jako jedyny sposób leczenia tej choroby zalecić flebolog, leczenie żylaków za pomocą laserowej ablacji wewnątrznaczyniowej jest zabiegiem, który polega na wprowadzeniu w głąb niewydolnej żyły włókna światłowodowego, kontrolowanego przez cały czas dla bezpieczeństwa pacjenta przez obraz USG. Przy wycofywaniu włókna laser zamyka całą niewydolną żyłę. Dzięki tak nowoczesnej technice, leczenie żylaków jest wyjątkowo proste i szybkie, a na powierzchni skóry w miejscu, w którym wprowadzone zostało włókno, właściwie nie widać śladów zabiegu.

Zamknięta żyła w okresie od trzech do sześciu miesięcy całkowicie się zamyka i ulega zwłóknieniu, nie sprawiając więcej bólu pacjentom. Cały proces zajmuje od 60 do 90 minut, a pacjent już po kilku dniach może pojawić się w pracy. Nie doskwierają mu nadmierne dolegliwości bólowe, a jedynym obowiązkiem, o którym należy pamiętać w trakcie rehabilitacji jest noszenie pończoch uciskowych. Taka metoda likwidacji żylaków nie wymaga hospitalizacji oraz jest wykonywana w znieczuleniu miejscowym.

W niektórych przypadkach konieczne jest rozszerzenie zabiegu EVLT o miniflebektomię, czyli chirurgiczne usunięcie części widocznych żylaków.

W indywidualnych przypadkach, po okresie rekonwalescencji po zabiegu EVLT konieczna jest kontynuacja leczenia metodą skleroterapii.

Dlaczego usuwać żylaki w Klinice Look Med?

Należymy do pionierów nowoczesnej flebologii w regionie. Dr n. med. Jacek Nowak jako pierwszy w naszym regionie w 2010 roku wykonał wewnątrzżylną ablację laserową. Od tego czasu wykonaliśmy ponad 1000 zabiegów. Wykonujemy zabiegi małoinwazyjne żylaków pierwotnych, nawrotowych po wcześniejszych operacjach a także zespołu pozakrzepowego. Nasi lekarze pracują na Oddziale Chirurgii Naczyniowej Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Olsztynie gdzie na co dzień stykają się z wszystkimi możliwymi chorobami układu naczyniowego. Wynikająca z wieloletniego doświadczenia umiejętność oceny wskazań do operacji oraz wyboru odpowiedniej metody dla danego pacjenta jest ważnym elementem skutecznego i małoinwazyjnego leczenia żylaków. Dzięki pracy w zespole chirurgów naczyniowych z doświadczeniem zapewniamy pacjentom profesjonalną opiekę pooperacyjną w razie wątpliwości lub ewentualnych powikłań.

Korzyści dla pacjenta:

• Krwiaki i ból pooperacyjny są zdecydowanie mniejsze niż po metodzie klasycznego strippingu
  • Minimalna inwazyjność i brak blizn
  • Krótki czas zabiegu (około 45 - 60 minut)
  • Zabieg w znieczuleniu miejscowym (bez kłucia w kręgosłup, bez intubacji)
  • Powrót do domu zaraz po zabiegu
  • Szybka rekonwalescencja - bez ograniczenia codziennej aktywności
  • Ryzyko niepowodzenia zamknięcia żyły 5 - 10%

Dlaczego wykonywać zabieg EVLT:

Leczenie niewydolności żylnej poprzez likwidację źródeł patologicznego przepływu krwi ma na celu:

• Zmniejszenie ryzyka rozwoju/nawrotu zakrzepicy żył głębokich i zatoru płuc
  • Zmniejszenie ryzyka rozwoju/nawrotu zakrzepowego zapalenia żył
  • Zmniejszenie ryzyka rozwoju/nawrotu owrzodzenia żylnego
  • Zmniejszenie dolegliwości takich jak: obrzęki, kurcze mięśni, ciężkość i zmęczenie nóg
  • Poprawę wyglądu kończyny

Objawy choroby i wskazania do zabiegu:

• Uczucie ciężkich nóg, ustępujące lub znacznie zmniejszające się po odpoczynku, szczególnie z uniesionymi kończynami
  • Nocne skurcze mięśni łydek, nasilające się po długotrwałym przebywaniu w pozycji stojącej, siedzącej, a także w wysokich temperaturach
  • Uczucie rozpierania łydek
  • Obrzęki stóp, kostek lub łydek nasilające się po długotrwałym przebywaniu w pozycji stojącej, siedzącej, a także w wysokich temperaturach
  • Ból wzdłuż przebiegu żyły
  • Mrowienie, drętwienie nóg
  • Zespół niespokojnych nóg
  • Świąd skóry
  • Przebarwienia skóry, zwłaszcza w okolicach kostek
  • Widoczne, wypukłe, kręte żylaki
  • Zakrzepowe zapalenie żył i zakrzepica żył głębokich
  • Owrzodzenia podudzi – najczęściej w okolicach kostek

Niniejsza strona opisuje standardowe aspekty związane z chorobą i leczeniem. Nie jest jej celem zastąpienie profesjonalnej opieki, bądź też rozmowy pacjenta z chirurgiem o chorobie i jej leczeniu.

Postępowanie związane z chorobą i jej leczeniem może się różnić w zależności od pacjenta.

Chirurgia Naczyniowa